Ved første besøk hos oss terapeuter er det viktig at vi får avklart hvilke forventninger du som pasient har, en såkalt forventningsstyring eller forventningsavklaring. Akkurat som når du skal kjøpe et produkt og ønsker å vite på forhånd hva du kan forvente deg av produktet. Når vi spør «hva ønsker du å oppnå, eller hva forventer du deg av behandlingen?», skal du ikke bli skeptisk og lure på hva som menes med det, vi ønsker bare å vite hvor du er, hvilken hjelp du er ute etter og om du har sett for deg hvordan det vil være å starte opp behandlingen.
Vil du kunne bli fullstendig kvitt plagene i ryggen ved hjelp av kun behandling? Vil du ha behov for øvelser eller andre tiltak? Hva skal til for å få en rygg til å fungere godt nok til selv å trene den opp steg for steg? Å vite hva de forskjellige tiltakene vil gi er viktig for å unngå å skape urealistiske forventninger til behandlingen/intervensjonen. Ved et stort gap mellom dine forventninger og det vi som terapeuter er i stand til å levere er det vanskelig å innfri forventningene. God kommunikasjon er da veldig viktig, og vår oppgave er å tydeliggjøre hva vi faktisk kan gjøre. Dette for å skape realistiske forventninger.
Oppnådde forventninger = fornøyde pasienter og terapeuter!
Vi terapeuter må være tydelige på at dette krever et godt samarbeid mellom deg og oss, og ved kun behandling er det sjelden vi kommer helt i mål. Som terapeut fungerer vi like mye som en behandler som en veileder/rådgiver. Det være seg veiledning ved trening, ergonomisk tilrettelegging i arbeidslivet eller veiledning rundt generell fysisk belastning i hverdagen. På veien her er det viktig hvordan vi formidler dette, og at vi sørger for at vi «har deg med oss» på veien. Du skal sitte igjen med økt kunnskap og forståelse for hvorfor dere har hatt vondt/plager, og hva dere selv kan gjøre videre for å håndtere eller bedre dette. Selvfølgelig i samarbeid med oss og som en del av den totale behandlingen.
Vi er med deg hele veien!