Hva forventer du av terapeuten din når du bestiller time?

Ord, samtaler, toneleie, uttrykk, forklaringer og forståelse er viktig for et godt utbytte av behandling og de tiltakene du og din terapeut velger. Mer enn vi ofte tenker oss.

Men har du tenkt på at kommunikasjonen er viktig for deg når du bestiller en time hos en terapeut for hjelp til å bedre symptomene du opplever i hverdagen?

GI ROM FOR KOMMUNIKASJON

Jeg har tatt meg selv i å gå over tiden flere ganger når jeg har pasienter. Så kan man si at det er dårlig rutine, og noen vil kanskje mene at jeg er treg. Grunnen til at jeg innimellom gjøre dette er at jeg tilpasser tiden pasienten har inne hos meg, individuelt, såfremt det ikke går utover neste pasient.

For hva er vitsen med å behandle en pasient gjennom det helhetlige bildet og i lys av de ulike metodene, dersom jeg må kutte ned på noe som er viktig for behandlingsforløpet? Kommunikasjon er utrolig viktig.

De som kommer inn til behandling kommer ofte med et konkret problem som har plaget dem over lengre tid, eller en akutt tilstand som har oppstått nylig. Hvor mye får vi som terapeuter bidratt til en bedre hverdag om vi kun har fokus på plagen, behandler smerteområdet, sier oss ferdig og lar pasienten gå ut døra, uten å gå inn på hvordan pasienten egentlig har det? Kan vi vite hvor stor innvirkning plagene har på pasienten når vi ikke vet hvordan eller hvem individet er utenom skaden?

 

HVEM DU ER BETYR NOE

Da jeg studerte osteopati, var det et sitat som satte seg i minnet mer enn noe annet;

”Det er viktigere å kjenne hva slags person som har en sykdom, enn å kjenne hvilken sykdom en person har” – Hippokrates

 

Spørsmålet mitt er da hvorfor vi stresser med å holde tidsrammene rundt de pasientene vi tar imot, hvis det er noen som kanskje har behov for å prate litt mer ut enn andre? Hva hvis vi med de 5 minuttene ekstra klarer å bidra til en bedre hverdag for den personen hvor livet, hverdagen og hvordan han/hun har det var viktige faktorer for at plagene var tilstede?

Jeg sier ikke at vi skal gå helt baluba med rammene vi setter rundt behandling. For alle har forståelse for at man må ha visse normer rundt oppsettet av timene og at de 5-10 minuttene kanskje påvirker resten av tidsplanen man har på jobb. Men kanskje skal vi sette opp 15 minutter ekstra på de pasientene som trenger den ekstra praten?

 

MANGELEN PÅ Å BLI SETT

Tanken jeg sitter igjen med som terapeut er: hva ønsker pasienten? Skal vi ta oss god tid, og være sikre på at vi forstår hverandre? Eller skal vi gå over på et nokså kjent kappløp om minuttene innenfor helsevesenet hvor vi sier til pasienten at vi kun har tid til å høre på halvparten av det de har på hjertet denne dagen og resten får vi ta siden?

Jeg blir frustrert over at mange som søker behandling eller hjelp fra helsevesenet ikke føler seg sett under konsultasjonene. Det er mange faktorer som spiller inn for at dette er tilfelle. Alt fra tidspress, arbeidssituasjon, personlige referanser eller at kjemien mellom pasienten og terapeuten er fraværende. Tema har blitt tabubelagt og pasienter finner seg i ikke å kunne åpne seg for helsepersonell fordi tiden ikke strekker til. ”Jaja, så fikk jeg ikke sagt det denne gangen heller”.

Det blir som å sitte i frisørstolen, få en klipp, nikke pent, betale for seg og gå med lue resten av året til håret vokser ut igjen.

 

HVA ØNSKER PASIENTEN Å FÅ UT AV TIMEN

Jeg ønsker at våre pasienter skal føle seg hørt og sett, og at de kommer til et trygt sted som har tid til å ta de imot med åpne armer. Om det så er med prat eller uten, med behandling eller uten. Hvis dette skal være realistisk i hverdagen så må vi som terapeuter bli flinkere på å kommunisere med pasienten hva de ønsker å få ut av timen, noen ganger ønsker man å prate i 45 minutter, andre ganger ønsker man fred og ro med ”hands-on” teknikker. Og det er helt greit.

Så med dette ønsker jeg å si til alle terapeuter: Ikke glem kommunikasjonen. Spør hvordan hverdagen til pasienten har vært, hvordan privatlivet er, le med pasienten, trøst pasienten, gi de gode råd og tips, men først og fremst – bli kjent med pasienten som kommer med plagene og ikke plagene pasienten har.

Til alle pasienter: ikke vær redd for å si ifra hva du ønsker å få ut av timen. Vi er her for dere. Gi en klar beskjed på at du under behandlingen ønsker å prate litt også om du har behov for det. Eller at behandling er største prioriteringen under denne konsultasjonen. Ikke vær redd for å oppgi konkrete mål.

Sammen skal vi klare å få deg til å kjenne på gleden av å få det du ønsker ut av timen, og at du går ut døren hos oss og er tilfreds.

Vennligst oppgi navn og e-postadresse for å komme til kostholdskalkulatoren.

Skroll til toppen