•   I sosiale medier

    Adresse : Kapellveien 17, 1410 Kolbotn
      Tlf : 66 80 28 64

    BESTILL TIME  BESTILL AKUTT

    Senesmerter; 5 ting du bør unngå og 5 ting du bør gjøre

    Smerter i sener er smerter som oppstår på bakgrunn av at senene har blitt overbelastet. Dersom det ikke tas riktige hensyn kan disse utvikle seg til å bli langvarige, og det er da en del ting man bør unngå og ikke minst en del tiltak som er veldig fornuftige. Vi tar her for oss noen viktige punkter.

    5 TING DU BØR UNNGÅ

    1. HVILE

    Hvile virker ofte som en fornuftig strategi når du har fått vondt. Du har gjort for mye, og du ønsker derfor å gi det tid til å roe seg. Problemet med dette er at ved hvile så reduseres også senens toleranse til å håndtere belastning.

    2. STOLE PÅ PASSIV BEHANDLING ALENE

    Passiv behandling som massasje, nåler og lignende kan bidra som smertereduserende tiltak. Men vær klar over at passiv behandling rett på senene også kan øke smertene. Uansett så gjør ikke slik behandling noe for å øke senenes mottagelighet for belastning og smertene vil sannsynligvis returnere når du gjenopptar din aktivitet.

    3. IGNORERE SMERTEN

    Smerter er der for å fortelle deg at det du gjør er for mye og at det er tid for å gjøre noen tiltak.

    4. TØYE

    Tøye er et vanlig tiltak for personer som har vondt i sener. Mange tenker at dette er fornuftig, og har kanskje blitt fortalt dette av andre. Tøyninger kan fort irritere dette vevet ytterligere og øke noe vi kaller kompresjonsbelastningen på senen, noe vi vet den er følsom for ved slike plager.

    5. MOTTA INJEKSJONSBEHANDLING

    Injeksjonsbehandling, for eksempel med kortison er ikke anbefalt. Dette gir ofte en kortvarig bedring, men har på sikt dårligere resultater enn treningsbehandling. Kortison gjør ikke noe med kapasiteten i senevevet ditt, og en del forskning antyder også at kortison kan gjøre senene dine svakere.

    5 TILTAK DU BØR GJØRE

    1. JUSTERE BELASTNINGEN

    Når senene gjør vondt så betyr det at de har vært igjennom belastning som har vært større enn toleransenivået deres. Enten akutt eller over tid. Istedenfor hvile som vil redusere toleransen ytterligere, så er det bedre å justere belastningen ned til et nivå de på nåværende tidspunkt tolererer for å så øke gradvis med tanke på å øke toleransen din uten å trigge smerte.

    2. TREN STYRKE

    Styrketrening er bevist å ha gode resultater ved smerter i sener. De kan ha en effekt direkte på smerten, men ikke minst så vil styrketrening øke toleransen i senene og gjøre deg rustet til å møte de belastningskravene du møter i dine aktiviteter. Det finnes flere ulike måter å gjennomføre denne treningen på og avhenger av dine plager og aktivitetsnivå.

    3. OPPSØK EN OPPDATERT BEHANDLER

    Du vil ha god nytte av å oppsøke en behandler som har god kunnskap om opptrening av seneplager. Det er avgjørende at du får god veiledning og oppfølging av både belastningsjustering i din idrett og hjelp med hvilke styrkeøvelser du skal gjøre. Ved senesmerter er det hensyn som bør tas med tanke på tempo, bevegelsesutslag og belastning på styrkeøvelsene, samt at det bør være en fornuftig progresjon.

    4. TREN REGELMESSIG

    Selv om du må justere belastningen ved senesmerter så er det vist at regelmessig trening er fornuftig. Når vi trener vil det i senene skje både en stimulering til styrke og en nedbrytning i senen, og trener vi regelmessig vil økningen av stimuleringen vokse mer enn nedbrytningen og vi har derfor lettere for å holde oss i en positiv balanse. Dette er en god grunn for belastningsjustering kontra det å legge inn lengre perioder med hvile.

    5. OPPRETTHOLD TRENINGEN

    Oppretthold styrketreningen selv etter at smertene er borte. Da vil du forebygge nye skader og redusere sjansene for tilbakefall. Smertene kan forsvinne før senen er tilfredsstillende rehabilitert og fått den toleransen/kapasiteten du har behov for.

    Her er en liten inspirasjonsvideo med noen aktuelle øvelser. Det finnes veldig mange øvelser for  seneplager, og hvilke du skal gjøre og hvordan du skal utføre dem vil variere ut i fra smerte, varighet og aktiviteten du driver mer;