fbpx

5 gode bevegelighetsøvelser

______________________________________________________________________________

I golf har vi nytte av god bevegelighet og kontroll gjennom svingen. På våre timer for Oppegård Golfklubb får du lære og gjennomføre mange øvelser av våre trenere.

Her har du 5 gode øvelser for bevegelighet du kan prøve ut på egen hånd:

______________________________________________________________________________

God bevegelighet i hoftene er viktig for å kunne skape den rotasjon vi ønsker i svingen samt at det reduserer risikoen for smerter og overbelastning.

Press hoften frem samtidig som du strekker armene over hodet. Prøv å ikke få for mye
svai i ryggen. 10*2 begge ben
_________________________________________________________________________________________________
Setemuskulaturen har stor påvirkning for bevegelse av hofte og bekken.
Her er to varianter ettersom hvor bevegelig du er.

Ha en jevn og rolig bevegelse når du tøyer. Desto lengre opp du får foten jo mer vil det tøye.
30 sek*2 på begge ben.
________________________________________________________________________________________________
For å få lengde på slagene trenger vi god bevegelighet i brystrygg og skuldre.
Benet ut til siden skal være rett og press hoften frem.

Roter til motsatt side så langt du klarer med begge armene. La blikket følge hendene.
10*2 begge veier.
_________________________________________________________________________________________________
Strekk først hånden så langt du klarer under kroppen, roter så ut til siden og mot taket. La blikket følge hånden.
10*2 begge veier.
_________________________________________________________________________________________________
En god bevegelse fra bakside lår lar deg få en bedre posisjon i ryggen når du skal svinge og du får dermed en bedre bevegelse fra hoftene. Det vil også være forebyggende for ryggen.
10*2 begge ben
_________________________________________________________________________________________________
Vennligst oppgi navn og e-postadresse for å komme til kostholdskalkulatoren.