•   I sosiale medier

    Adresse : Kapellveien 17, 1410 Kolbotn
      Tlf : 66 80 28 64

    BESTILL TIME  BESTILL AKUTT

    Blogg

    Skiveutglidning har gått ut på dato

    Skiveutglidning. Et begrep du antageligvis har hørt før. Et begrep en gjerne forbinder med ryggsmerter. Kanskje har du blitt fortalt av en terapeut at du har skiveutglidning? Det har jeg, og den gangen tenkte jeg ikke så mye på det. Faktisk, så ga det mening der og da. Ikke fordi det faktisk gir mening, men fordi man har en tendens til å kjøpe det en terapeut sier uten egentlig å tenke på hva det er som faktisk blir sagt og hva det har å si for deg. Denne teksten handler om nettopp det, hva vi terapeuter sier for å forklare smertene dine og hvorfor skiveutglidning egentlig er et uttrykk som bare dinosaurer bruker.

    Les Mer

    Hvordan trene styrke med ryggsmerter

    I løpet av livet vil mellom 80 og 90% av befolkningen oppleve ryggsmerter ifølge Norsk Helseinformatikk. I de fleste tilfeller er ikke dette alvorlig selv om det kan være vondt og begrensende i hverdagen. Basert på forskning så vet vi at mange blir redde for å bruke og belaste ryggen i frykt for at dette skal forverre smertene de har. Resultatet blir ofte å unngå fysisk aktivitet og aktivitet generelt, noe som ikke er gode prognostiske faktorer for at smertene skal gå over.

    Les Mer

    Hva betyr kroppsholdningen vår?

    Holdningen vår er et yndet Google-søk, et yndet offer for skyldplasseringen ved smerter og et yndet objekt for salg av trening, behandling og nå også i stor grad spesialsydde holdningskorrigerende klær.

    Holdning er attraktivt, vi snakker om det til stadighet. ”Ikke rart du får vondt når du sitter som det der”. ”Du går jo helt merkelig”. ”Jeg sliter med ryggen, jeg er skeiv vettu”. ”Kona mi sier at jeg står som en dust”.

    Det vi snakker så nedlatende og stakkarslig om er altså vårt eget reisverk, vår kroppslige signatur. En stabel med klosser som vi i mange sammenhenger prøver å håndtere som porselen.

    Les Mer

    Vondt i ryggen – hva kan du gjøre?

    I en jungel av informasjon rundt smerter i ryggen er det kanskje vanskelig å finne ut av hva du kan og bør gjøre med ryggplagene? I denne artikkelen skal vi prøve å forenkle all informasjonen der ute, og samtidig bidra til at du skal få vite hva du kan gjøre.

    Les Mer

    Hva forventer du av terapeuten din når du bestiller time?

    Ord, samtaler, toneleie, uttrykk, forklaringer og forståelse er viktig for et godt utbytte av behandling og de tiltakene du og din terapeut velger. Mer enn vi ofte tenker oss.

    Men har du tenkt på at kommunikasjonen er viktig for deg når du bestiller en time hos en terapeut for hjelp til å bedre symptomene du opplever i hverdagen?

    Les Mer

    Hjelp! Jeg kan ikke løpe! Jo, det kan du!

    Er du en av de som tror at du ikke er skapt for å løpe? Som får vondt hver gang du setter i gang, og som til slutt innser at løping bare ikke er for deg?

    Vel, du er ikke alene. Jeg får mange innom meg som er fortvilet over det de oppfatter som at de er predisponerte for løpeskader og at de føler seg tvunget over til andre treningsformer selv om de er glade i å løpe.

    Les Mer

    Trening på Impuls Helse

    Impuls Helse er ikke bare en klinikk som tilbyr behandling til personer med smerter i bevegelsesapparatet, vi har også moderne treningsfasiliteter i våre lokaler. Med et eget treningsstudio som ligger vegg i vegg med terapeutene som jobber her er trening noe som jevnlig blir kombinert med behandling på benk. Impuls Helse tilbyr også personlig trening i lokalene, i form av 1-til-1 personlig trening og mindre grupper med personlig trening.

    Les Mer

    Senesmerter; 5 ting du bør unngå og 5 ting du bør gjøre

    Smerter i sener er smerter som oppstår på bakgrunn av at senene har blitt overbelastet. Dersom det ikke tas riktige hensyn kan disse utvikle seg til å bli langvarige, og det er da en del ting man bør unngå og ikke minst en del tiltak som er veldig fornuftige. Vi tar her for oss noen viktige punkter.

    Les Mer