fbpx

Beinhinnebetennelse

Beinhinnebetennelse er et ord de fleste har en relasjon til, enten du har hatt dette selv eller kjenner noen som har hatt det. For mange er det forbundet med smerte, noe som hemmer treningen og noe som er vanskelig å bli kvitt. Hva er egentlig beinhinnebetennelse – og er det så vanskelig å bli kvitt?

HVA ER BEINHINNEBETENNELSE?

Beinhinnebetennelse, medialt tibiasyndrom, er smerter langs skinnebeinet i leggen som heter tibia og er den mest vanlige overbelastningsskaden. Som regel er smerten lokalisert til innsiden av knokkelen. Det er også mulig å få beinhinnebetennelse på fremsiden av leggen. Vi konsentrerer oss om den klassiske varianten som manifesterer seg til nedre 2/3-deler av leggens innside. Har du beinhinnebetennelse vet du eksakt hvor vi snakker om. Er du usikker på lokalisasjonen av beinhinnebetennelse tar du tommelen og drar den ned langs innsiden av leggbenet som vist under. Benet har en ganske tydelig kant og dersom du drar tommelen ned på baksiden av denne kanten så berører du beinhinnen.

SAMSUNG CSC

 

Beinhinna kalles periost. Dette er bindevev som tjener som feste for muskulatur og leddbånd. Beinhinnebetennelse er en overbelastning der musklene på baksiden av leggen fester til denne hinna.

HVORDAN UTVIKLER BEINHINNEBETENNELSE SEG?

Som regel kommer beinhinnebetennelse av at du har startet en ny aktivitet, økt treningsmengden eller endret ytre faktorer som sko og underlag. Typisk kommer plagene etter en rolig periode hvor du påfølgende gjør litt for mye, litt for fort. Gjentatte drag i muskelfestet kan føre til små mikrorupturer og et irritert vev. Økt muskelmasse vil også kunne bidra til økt drag på benhinna, dette via bindevevet som omslutter muskelen. Musklene Tibialis posterior, og Soleus er ansett for å være de viktigste med tanke på utviklingen av tilstanden.

HVA KJENNER DU VED BEINHINNEBETENNELSE?

Du kjenner smerte langs innsiden av skinnebeinet. I starten vil du føle murring og smerter i forbindelse med trening, men fortsetter du å trene vil du kunne utvikle smerter som også er til stede ved hvile. Ofte kan du føle ekstra smerter morgenen etter trening. Du vil også kunne kjenne smerte ved å bøye foten eller ved strekk av ankelen.

HVORFOR FÅR VI BEINHINNEBETENNELSE?

Det kan være flere årsaker til at du får beinhinnebetennelse, og i noen tilfeller er det som sagt bare blitt gjort litt for mye, litt for fort. Vevet har ikke vært klar til å ta i mot belastningen. Riktig progresjon i treninga er et stikkord, uansett om du har hatt en hvileperiode eller starter på en helt ny aktivitet.

Dersom dette ikke er en direkte årsak må vi se på fot- og ankelstilling, knær, hofte og fottøy. Det kan være biomekaniske ting å ta tak i, og det kan være muskulære svakheter, instabilitet og stram muskulatur. Vi må se på teknikken din og passe på at vi gjør dette i lys av idretten du bedriver. Er du løper må vi se på løpeteknikken. Er det noe du kan gjøre med steget? Kan du lande annerledes, kan du øke frekvensen, må du bytte sko? Kanskje er det en svakhet rundt hofta som gjør at du får en uheldig stilling i kneet og ankelen?

For en løper er det ofte nyttig å ta kortere steg og lande under hofta. Da gis bena bedre grunnlag for stabilitet enn om vi lander med foten foran kroppen, og man vil også få bedre pronasjonskontroll. Overpronasjon er et begrep de fleste har hørt om, og dette er ofte assosiert med utviklingen av beinhinnebetennelse. Av betydning er også fotens buer, og dersom disse ikke er optimale og gir deg mer trykk på innsiden enn på av utsiden av foten vil dette disponere for beinhinnebetennelse. Dersom korrigering av foten ikke er nok, må vi ofte se på skovalg og eventuelt såler.

HVA KAN DU GJØRE SELV VED BEINHINNEBETENNELSE?

  • Reduser trening som har gitt deg plagene i en periode og øk heller på med alternativ trening (f. eks. sykkel og svømming)
  • Ikke hvil deg frisk – plagene vil da komme fort tilbake
  • Tøy leggmuskulaturen
  • Lær deg tapeteknikker for beinhinnebetennelse

SAMSUNG CSC SAMSUNG CSC

HVA KAN TERAPEUTEN DIN GJØRE MED BEINHINNEBETENNELSE?

Det er nyttig å oppsøke en terapeut for å finne årsaken til at du har utviklet beinhinnebetennelse og for å hindre at det kommer tilbake. Terapeuten vil kartlegge bevegelsesmønsteret ditt og se på eventuelle dysfunksjoner. Du vil lære deg riktige treningsøvelser tilpasset deg, og du vil motta behandling dersom det er nødvendig. Å få en grundig undersøkelse vil gi deg en bedre forståelse av hva som har gitt deg dette og hvordan du fortest mulig kan komme tilbake i full aktivitet. Du vil få vite akkurat hva du skal gjøre, og hva du ikke skal gjøre.

Behandlingsmetoder:

  • trykkbølge
  • nåler
  • muskelbehandling
  • leddkorrigering
  • såler
  • instruksjon i trening
  • råd og veiledning om trening og teknikk
  • sports- og kinesiotaping

ER BEINHINNEBETENNELSE UMULIG Å BLI KVITT?

Svaret er et klart nei. Forebyggingen er alltid best, men selv når beinhinnebetennelse har stått en stund har du gode muligheter for bedring.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Vennligst oppgi navn og e-postadresse for å komme til kostholdskalkulatoren.